2 weekjes...

Zaterdagavond over 2 wekenzit ik inMoldavie Straseni!

Laughing

Het komt nu hard dichterbij. Aftellen geblazen. Ben nog druk bezig met de voorbereidingen: spullen verzamelen om mee te nemen (en dit ook in mijn koffer zien te krijgen ik mag 23 kilo meenemen) heb al mooie dikke mannen sokken, mannen shirts en handdoeken, Engelse lessen voorbereiden & mezelf een beetje inlezen over Moldavie. Vandaag het spelletje 'mens erger je niet' gekocht, zodat ik dit met de ouderen kan spelen. Tja... het moet wel een spelletje zijn wat makkelijk is om met de handen en voeten uit te leggen aangezien de ouderen heel weinig tot geen Engels spreken. Mijn Engelse lessen bestaan dan ook uit heel veel Engelse woorden en daarbij gezochte pictogrammen. Heb daarnaast enkele standaard zinnen vertaald vanuit het Roemeens naar het Engels, zodat ik ze wel iets aan zinnen kan aanbieden. Ik heb ondertussen e-mail contact gehad met degene die ook mijn aanspreekpunt zal gaan worden, Alea. Alea gaf aan dat er al 4 'grannies' zijn die vragennaar Engelse lessen dat is dus wel heel leuk om te horen! Verder wil ik, wanneer ik nog ruimte in mijn bagage heb, wat cake/ taartmix kopen om mee te nemen. Lijkt me een leuke activiteit om met de ouderen te gaan doen en dan kan je ook op een ontspannen manier contact leggen met ze.

Zoals het er nu uitziet zal ikin de weken dat ik er ben toch gaan 'wonen' in een van de blokhutten op het terrein. In eerste instantie zou ik inhet appartementje slapen in het dagcentrum.Dit appartementje schijnt alleen vol te zitten. Ze hebben op het terrein drie blokhutten staan.Deze blokhutten kunnen worden vehuurd aan toeristen. Ik heb al een folder opgestuurd gekregen met informatie over de blokhut, omgeving etc. In de blokhut zit een keukentje, maar ik zal met name met de ouderen mee eten. 'S ochtends ontbijten de ouderen op het dagcentrumenmiddags eten ze warm (soep met brood). Aangezien Moldavie ontzettend arm is zijn ze vegatarisch. Vlees is niet te betalen.

De armoede in Moldavie treft de ouderen (en kinderen) het hardst. De jongeren trekken veelal naar het buitenland toe om elders werk te gaan zoeken en een beter bestaan op te kunnen bouwen. Ze laten hun ouders/ kinderen achter. Veel ouderen leven in een sociaal- isolement en van het pensioen wat ze krijgen kunnen ze net niets bekostigen. De levensverwachting van ouderen is in de afgelopen 10 jaar dan ook met 5 jaar gedaald. Ouderen kunnendoor het Sunrise projectin ieder geval 1 keer in de 2 dagen douchen/zich wassen, kleding laten wassen,eten enandere mensen ontmoeten.

Voor veel ouderen dus echt een lichtpuntje in hun leven!!

Van de week ook nog maar even mijn ticket goed bekeken. Ik vlieg zaterdag de21ste omhalf 10 's ochtends vanuit Amsterdam naar Boedapest (Hongarije) en heb hier dan 1 uur de tijd om over te stappen op mijn vlucht naar Chisinau. Ik zal hier rond half 4 aankomen. Als het goed is staat Alea mij dan op te wachten. De vlucht er naar toe vind ik momenteel nog het meest spannende!

Undecided

Heb de afgelopen dagen het weer in Moldavie ook wat in de gaten gehouden. Ik had me ingesteld op 4 hele koude besneeuwde weken, maar vandaag was het er zelfs 11 graden en het lijkt a.s. week overdag en 's nachts niet onder de 0 graden te komen. Dus ik ben benieuwd!

Pe mai tarziu!!

Marloes

Reacties

Reacties

Bettina

Hee Marloes,
2 weken nog maar, dat schiet echt al op! Echt super stoer dat je dit gaat ondernemen!
Liefs, Bettina

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!