1ste week voorbij

Nou mijn eerste weekje hier zit erop! Ik kan niet anders zeggen dan dat het project een uitkomst is voor de ouderen hier. Ze genieten volop van wat het centrum ze te bieden heeft. De ouderen zijn echt schatten van mensen, vinden het erg fijn dat ik er ben en knuffelen me dan ook regelmatig. Wat me opvalt aan de ouderen onderling is dat ze zo lief tegen elkaar zijn. Voor elkaar opstaan, elkaar even over de rug wrijven, elkaar helpen. Heel ontroerend om te zien. Ik heb in de afgelopen week gym en engelse lesen gegeven en wat spelletjes met ze gedaan en dit vinden ze super. Als ze mij zien krijg ik dan ook bijna altijd een engels woord naar mijn hoofd geslingerd. Daarnaast met de ouderen naar 2 concerten geweest. Ze zijn met zo weinig gelukkig hier heel mooi.

Waar ik tegen aan loop is alleen dat ik tegen 2 uur niks meer te doen heb en soms al eerder. Er is gewoon niet genoeg werk voor een vrijwilliger om je dag goed mee te kunnen vullen en dat vind ik heel jammer. Ik voel me lang niet altijd even nuttig en dat wil ik me juist wel voelen, daar ben ik tenslotte hier voor. In de keuken en de was/ schoonmaak willen ze hun werk liever niet uit handen geven, wat ik ook wel weer begrijp, waardoor ik me soms echt afvraag wat ik moet gaan doen. Ik heb hier over gesproken met Jenna mijn kamergenootje en die stelde voor om volgende week samen naar een naschoolseopvang te gaan hier in het dorp. Daar hebben ze graag extra handen om spelletjes met de kinderen enzo te doen. Vanaf 2 uur zou ik daar terecht kunnen. Dat lijkt me wel erg leuk! Maar... volgende week ook met de homecare mee! Daar kijk ik ontzettend naar uit. Mensen thuis gaan bezoeken en ze daar de hulp bieden die ze nodig hebben. Zal wel erg confronterend worden, maar heel leerzaam en interessant.

Daarnaast heb ik voorgesteld om een activiteitenmap te maken waar de sociaal werkster activiteiten uit kan halen om met de ouderen te doen. Volgens mijn kamergenoot werd er voorheen wel veel meer met de ouderen gedaan, maar Vlada de sociaal werksteris hier nog maar net en moet er nog inkomen enzo.Het is voor mij ook wel een beetjeeen weg zoeken in wat en hoeveel je dan aanbiedt en wat niet. Ik kan moeilijk het werk overnemen van Vlada. Dat is niet de bedoeling. De staf heeft me gevraagd of ik de staf op dinsdag en donderdag een halfuurtje gymles wil geven... Uhm... natuurlijk! Al ben ik zelf ook helemaal niet gymtechnisch ingesteld, maar we zullen zien. Gister een poging gedaan om wat in de tuin te gaan werken. Dit leverde me uiteindelijk meer frustratie op dan voldoening. De werknemers gooien gewoon hun afval in de tuin neer en dan heb je zo'n mooi project! Moeilijk te begrijpen. Van verschillende mensen heb ik wel gehoord dat dat ook een beetje de houding is van de Moldaven. Ze schijnen vrij 'makkelijk' te zijn, vinden het al snel goed en willen als het even kan er zo weinig mogelijk moeite voor doen. Wat me opviel op een van de eerste dagen dat ik hier was is dat de mensen er toch heel netjes gekleed bij lopen. Het blijkt dat veel van de mensen het heel belangrijk vinden dat het niet aan hun kleren af te lezen is dat ze het niet breed hebben. Ze hebben liever een mooie jas aan en droog brood, dan een warme maaltijd en een goedkopere jas.

Het is erg mooi weer hier momenteel zon schijnt volop en temperatuur is lekker. Ik ga zo even het dorp in en je schijnt de heuvel op te kunnen lopen, zodat je een uitzicht hebt over het dorp. Verder vrij weinig doen. Morgen met aanspreekpunt mee naar een of andere training die zij volgt voor het vrijwilligerswerk wat zij doet. Ik ben benieuwd!

Later meer!

Reacties

Reacties

karola

wat schrijf je leuk zeg! leest zo weg.
wel jammer dat je jezelf niet altijd even nuttig voelt. ik begrijp het helemaal.
maar wel een superleuke ervaring! geniet er nog lekker van en veel plezier!

Jannie de Jong

Hé Marloes, ik hoorde van je vader (collega-postbode) dat je vrijwilligerswerk ging doen in Moldavië! Het raakt me dat er nog mensen zijn die met zo weinig zo gelukkig zijn en wat zullen ze blij zijn met jou! Hopelijk vind je in de naschoolse opvang het stukje opvulling dat je mist. Zie uit naar je verdere verhalen.

Barbara

Ha Marloes,
Klinkt wel super dankbaar wat je allemaal doet!!!!

x Barbara

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!