Van het een in het ander

Zo ook de tweede week zit er weer op! De dagen gaan toch wel erg hard!

Maandag en dinsdag voor het eerst met de homecare meegeweest. Vanuit het project hebben ze 3 ' artsen/ verpleegkundigen' die in een jeep de dorpen vlakbij Straseni afgaan om eten/ medicijnen en andere hulp te bieden aan ouderen die dit nodig hebben. Ontzettend trieste dingen gezien, maar de homecare verricht erg mooi werk. Hebben huizen schoongemaakt, in de tuin gewerkt, afwas gedaan, nagels geknipt en nog veel meer. De mensenbij wie je komt zijn zo dankbaar. Hele maaltijden (incl. zelfgebrouwen wijn alle Moldaven maken hun eigen wijn) komen op tafel waar je van moet eten (de gevolgen van het eten merk je de volgende dag...) eerder kom je niet weg.Dit terwijl ze zelf niets hebben en wij hun eten komen brengen... Het is echt onvoorstelbaar dat er mensen leven/ wonen zoals ze dat hier soms doen. Zo hebben we een oude blinde vrouw bezocht die alleen woont in een hokje van 3 bij 3. Ze is totaal afhankelijk van de homecare die 1 keer in de week ongeveer 1 uurtje komt. Aangezien het emotioneel erg heftig is wat je allemaal ziet ben ik de rest van de week op het centrum gebleven.

Rest van de week activiteiten met de ouderen gedaan o.a. tulpen gevouwen. In 1 een woord geweldig! Eerst wou er maar 1 vrouwtje en ondertussen kwamen er steeds meer bij zitten. Met als resultaat een volgeplakte deur met echte hollandse tulpen! Vrijdag internationale vrouwendag gevierd. Officieel is het vandaag internationale vrouwendag, maar aangezien de ouderen van het dagcentrum hier dan niet zijn hebben we het vrijdag gevierd. Alle vrouwen krijgen bloemen en er worden door de manne lieve woorden tegen ze gezegt. We hebben gezongen, gedanst & er werden gedichten voor gelezen. Erg leuk. Daarnaast de hele week mijn dagelijkse bezoekje gebracht aan het verpleegtehuis. De ouderen beginnen je nu echt te kennen en staan me al op te wachten. Er is 1 vrouwtje met w.s. alzheimer die hier ook woont en die heb ik afgelopen week leren kennen. Ze wordt eigenlijk altijd op haar kamer gehouden (deur wordt letterlijk op slot gedraaid), omdat ze in de ogen van de medewerkers en andere ouderen niet helemaal normaal is. Als ze in de huiskamer is wordt ze letterlijk met wandelstokkenweggeslagen en met rollatorsdoor de ouderenrichting haar kamer geduwd. Heel triest om te zien, maar de kennis bij zowel de medewerkers als de ouderen is er gewoon niet om hier goed mee om te kunnen gaan. Heb besloten dat ik haar in mijn laatste twee weken wat extra aandacht ga geven.

Mijn weekend was erg goed. Gisteren met kamergenootje naar Chisinau geweest, de hoofdstad. Hebben hier een museum bezocht, stad en kerk bekeken en daarna met 2 vriendinnen van haar naar een pizzaria geweest en in het appartement een film gekeken met nederlandse ondertiteling yoehoe! Vandaag werd ik gewekt door de keuken. Ik lag nog heerlijk in mijn bedje. Een van de ouderen had gebeld dat ze me kwam halen voor een concert. Ik snel mijn bed uit om me klaar te maken. Vrouwtje mij opgehaald, wij richting het centrum hier, maar geen concert te bekennen. Even gewacht komt er ineens een hele stoet mensen aan. Blijkt er een of andere politieke actie te zijn m.b.t. de verkiezingen die hier binnenkort komen. Allemaal vlaggen, mannen strak in pak. Ik meegesleurd aan mijn arm door dat vrouwtje om helemaal vooraan te kunnen staan. Na een uur geluisterd te hebben dropen ze dan eindelijk af en kwam er dan toch nog een concert. Verschillende, schijbaar hele bekende, artiesten hebben opgetreden met met name echte volksmuziek. Nou daar gingen de mensen, dansen in een rondje en natuurlijk werd ik ingehaakt... en aangezien ik een heel goed gevoel voor ritme heb was dat een heerlijke dans! Na 2 uur concert werd ik overgeleverd aan een vrouw met een dochter die engels sprak, geen idee wie het waren. Maar meegesleurd naar een cafe en thee gedronken, heel vriendelijk. Gelukkig kon ik verkomen dat ze me mee naar huis namen (wat de bedoeling was en nu w.s. volgende week gaat plaats vinden) en kon ik terug naar mijn appartement om me klaar te maken voor een etentje samen met Jenna bij een andere amerikaanse vrijwilligster die bij een gastfam. woont. Was erg geslaagd. Met als hoogtepunt een ritje terug naar ons appartement in een ambulance. Tja... die gebruiken ze dus blijkbaar ook om gewoon iemand mee weg te brengen. Stond wel even raar te kijken toen de ambulancebroeder zei ' bunaziua Marloes' Huh? Iemand die mij hier kent?? Maar bleek de man te zijn die bij de homecare hoort.

De honden zijn hier trouwens zo zielig. Ze keffen heel hard als er iemand aan komt, maar zodra je ook maar iets in de buurt komt vluchten ze weg. Ze worden echt mishandeld hier. Vanmiddag bij het concert kreeg een hond gewoon een trap. Ik moet mezelf dan echt inhouden om dat beestje niet te gaan helpen. Kan dat niet aanzien.

Moldavie is wel een ontzettend corrupt land. Ik heb verschillende verhalen gehoord waar je oren echt van gaan klapperen. Van politieagenten die geen procesverbaal opmaken voor een overtreding als je maar genoeg betaald tot aan artsen die je (ook al ben je ernstig ziek) niet behandelen als je hun niet goed genoeg betaald... Tja..

Weer is momenteel wat minder wat hier GROTE gevolgen heeft. De wegen zijn erg slecht eigenlijk kan je het geen wegen noemen. Het is een en al gat en modder. Auto's rijden zigzaggend om zoveel mogelijk gaten te omzeilen. Maar nu het weer dus minder is en het regent is het een grote blubberbende waar je serieus kaplaarzen tot aan je knieen bij nodig hebt en laat ik die nu net eens vergeten zijn.

Nou ik ga nu even een boekje lezen in mijn appartementje en dan optijd slapen! Merk dat ik wel erg moe ben van alle indrukken die ik steeds op doe & dingen die ik mee maak!

Reacties

Reacties

pap en mam

hartstikke leuk om je verhaal te lezen we sturen wel een email en voor zo lekker slapen

Annelies

Marloes,

Wat een belevenissen. Je maakt veel mee in zo'n korte tijd. Lijkt mij erg indrukwekkend.
Succes de laatste twee weken

Liefs Annelies

Bettina

Hoi Marloes,
Wat een verhaal! Kan me voorstellen dat het emotioneel zwaar is bij die mensen thuis te komen.
Succes de komende 2 weken!
Liefs, Bettina

cocky

hoi Marloes
alweer op de helft, gaat snel hé. als ik je verhalen lees kan ik mij voorstellen dat dit erg zwaar is en veel van je vraagt. Succes de komende weken.
liefs Cocky

Mieke

Hallo Marloes
Wat een verhalen, niet voor te stellen, succes! en het ga je goed!
groetjes, Mieke

frida

hey marloes

wat een bouwvallige huisjes!!
lijkt me echt enorm zwaar om te zien hoe deze mensen leven....
en dat je eigenlijk zo weinig voor ze kan betekenen

nou, geniet van je laatste 1,5 week

groetjes
frida

Martine

Hey Marloes,

Ik blijf je een bikkel vinden. Pfff, wat een ervaringen zeg! En die huisjes, echt wel zielig. Fijn dat jij de mensen wat blijdschap kunt brengen.

Zet m op en geniet er toch maar van!

Fam Habets

Hallo die Marloes.Leuk je verhaal te lezen,het is een heel andere wereld dan je gewent bent.We hebben de foto,s eens even bekeken die geven een goed beeld van de omstandig heden daar.We horen natuurlijk ook van Eric het een en ander en blijven goed op de hoogte.
Tja en Floortje die geeft s,avonds wel aan dat ze liever bij de kachel blijft liggen Eric moet haar meesleuren ze wil niet eens opstaan.Verder hier alles oke.
Is het aftellen begonnen?
Nog een goed verblijf wensen we je toe.
xx

Monique

Hey Marloes,
Wat een verhalen! Hoe je het omschrijft is voor erg herkenbaar.
Ik kan me voorstellen dat de indrukken en ervaringen veel energie vragen. Je bent straks echt een enorme ervaring rijker. Heel bijzonder dat je dit doet.
Ook lastig hè om te ervaren dat de kennis daar veel minder is (je verhaal over mw met waarschijnlijk Alzheimer). Er is nog zoveel te doen!
Nog heel veel succes, plezier de komende week.
Super dat je dit doet!
Tot gauw weer. Gr. Monique

jaap en femmie

ha die marloes.
wat leuk om zo met je mee te kijken
een hele onderneming voor je .
voor ons mooi om te lezen nou mooi het is daar wel even iets anders dan hier en wat hebben wij het dan goed . nog een week en we wensen je een goede terug reis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!