Het grote avontuur

Na lang wikken en wegen, beslissen en op het besluit terug komen heb ik dan toch de stap gezet om datgeen wat ik zo graag wil doen te gaan realiseren.

Ik ga naar Moldavie om vrijwilligerswerk te doen!

Het plan om ergens anders in de wereld een handje te helpen speelt al lang. Maar ja er over dromen en die stap ook echt zetten daar tussen in zit een wereld van verschil. Na een geweldige huwelijksreis samen met mijn mannetje naar New- Zealand te hebben gehad zijn de reiskriebels toch een beetje blijven hangen en de drang om mijn handen uit de mouwen te steken in een ander land vergroot. Op mijn werk is het te regelen dat ik er een maandje tussen uit ga, dus waarom die stap nu niet zetten en doen wat ik al zo lang wil doen?

Maar ja... wat ga je dan doen. In eerste instantie wou ik graag richting Afrika. Hiervoor heb ik een gesprek gehad waaruit naar voren kwam dat er al veel vrijwilligers naar bijvoorbeeld Ghana gaan. Is dit wat ik wil? Was de vraag die opkwam naar aanleiding van het gesprek. Nee ik wil niet naar een land waar al heel veel vrijwilligers komen. Natuurlijk kunnen die landen de extra vrijwilligers ook hard gebruiken, maar toch voelde het voor mij beter om naar een land te gaan wat minder hulp krijgt aangeboden van vrijwilligers, maar het net zo hard kan gebruiken. Ik ben het toen ook wat dichterbij gaan zoeken en kwam zo in Moldavie terecht. Het armste land van Europa. Een land waar je in 4 uur naar toe kan vliegen en wat zwaar onder de armoedegrens leeft. Dit is het land waar ik heen wil. Na wat rondgespeurd te hebben op internet kwam ik in aanraking met het ouderenproject http://www.geefomaweerkleur.nl/ Een mooi project voor 'the elderly' in en rondom het dorp Straseni. Het project bestaat uit een dagcentrum en een verpleegtehuis wat zich op 1 terrein bevindt. Daarnaast wordt er thuiszorg ingezet om mensen thuis hulp te kunnen bieden. Al snel had ik besloten dat ik binnen dit project een handje zou willen gaan helpen. Na een goed gesprek te hebben gehad met mensen in nederland die betrokken zijn bij het project had ik er nog meer zin in.

Dit alles heeft er toe geleid dat ikenkele wekengeleden een ticket heb geboekt naar Chisinau, de hoofdstad van Moldavie. Ik zal 21 Februari vertrekken en kom 21 Maart weer terug. Ik zal verblijven in een appartementje op het terrein. Ik heb daar een eigen kamer en deel de douche en keuken met nog iemand anders. In de weken dat ik er ben zal ik gaan aanpakken wat op mijn pad komt en waar ze behoefte aan hebben: thee drinken met de ouderen, aardappels schillen, schoonmaken, activiteiten begeleiden, mee doen met de aangeboden activiteiten, engelse les geven aan de ouderen en de staf en vooral veelaandacht schenken aan de mensen die gebruik maken van het project. Daarnaast lijkt het me een geweldige ervaring om het land en de cultuur te leren kennen en een maand lang te leven zoals er in Moldavie wordt geleefd. De meeste mensen kennen geen of een heel klein beetje engels (zowel 'the elderly' als de 'staf'). Nu is mijn engels ook alles behalve goed dus dit zal veel handen en voeten werk worden. Maar ik heb een boekje 'hoe en wat' in het Roemeens gekocht, zodat ik in iedergeval een beetje contact kan maken en verder zie ik het als een enorme uitdaging om in de weken dat ik er ben te communiceren met de mensen.

In Februari is het nog winter in Moldavieen het kan 's winters erg koud zijn... Meestal is het rond de -2 graden en ligt er veel sneeuw,maar door de wind voelt het veel kouder aan. Nu had ik er voor kunnen kiezen om in de zomer te gaan, maar juist in een land als Moldavie maken de strenge winters het er voor de mensen niet makkelijker op... Gelukkig kan je jezelf tegen kou kleden, de snowboots, knielange sokken, muts en handschoenen zijn dan ook al ingeslagen. En de voor kerst gekregen badstofpyama zal ook goed van pas komen... Daarnaast is het toch super om een keer zo'n winter mee te kunnen maken?!

Ik heb er heel veel zin in, maar ik vind het ook spannend en zal mijn mannetje en Floortje wel 1 maand lang erg gaan missen. Toch heb ik er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen! En zoals Loesje zegt:

Wacht niet op jezelf, knal eruit!

Tijdens mijn verblijf zal ik regelmatig mijn blog bij houden om jullie op de hoogte te houden van mijn grote avontuur. Tot de 21ste, dag van vertrek, zal ik af en toe een berichtje plaatsen over mijn voorbereidingen.

Pe mai tarziu (tot gauw) Marloes

Reacties

Reacties

alda

He marloes

Enorm veel plezier daar, echt super wat je gaat doen. Hoop dat je een mooie tijd hebt waar je nog lang met veel plezier op terug mag kijken.
goede reis

simon en alda

Marleen

Ik blijf het ontzettend stoer van je vinden.. Alvast heel veel succes gewenst (maar ik spreek je vast voor die tijd nog wel ;-)) and enjoy!

frida

ik zal je wel missen op t werk.....
maar vind het super dat je dit gaat doen!!

Martine

Echt super en wat een helder verhaal!! En sinds 1 dag kan ik begrijpen dat je Floortje gaat missen ;). Hihi.

Succes met de voorbereidingen.

cor jolanda jeroen

Vrijwilligers werk
Vrijwilligers zijn ......
Is vrijwillig
Maar niet vrijblijvend
Is verbonden
Maar niet gebonden
Is onbetaalbaar
maar niet te koop
Is positief denken
Is positief doen
Met als enige doel
Voor jezelf en anderen
Een goed gevoel.
we zijn trots op je.

Mieke

Marloes,

Wat leuk om zo mee te lezen; je gaat een prachtig avontuur tegemoet, het ga je goed!! en wij maar werken........

Marloes

Hoi Marloes,
Op dit moment zit je in het vliegtuig. Als je dit leest ben je veilig aangekomen op de plaats van bestemming. Hoop dat alles goed is verlopen. Heel veel plezier. Groet Marcel en Monique

eric

zo marloes heb ik afgezet op schiphol en ik heb t vliegtuig de lucht in zien gaan om zeker te weten dat ze wel ging. want ze begon toch een beetje tegen te stribbelen. maar dit is meer om de vliegreis. met z'n tweeen is t toch wat makkelijker. marloes heel veel plezier en geniet ervan!! liefs van je ventje

Frans en Ria

We hebben je foto's gezien maar wat een armoe zeg. Wat leven wij dan toch in luxe!
Heel boeiend om je verhalen te lezen.
Succes de komende weken en groetjes.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!