Moldavie

Ik ben in Moldavie!

Na een heel stressvolle, zenuwachtige dag ben ik in Moldavie! Ik wist niet dat een mens van de zenuwen zo'n buikpijn kon hebben. Vanochtend op Schiphol dacht ik even dat mijn nachtmerrie werkelijkheid zou worden. Een mega lange rij voor het inchecken tot zo'n beetje achterin schiphol... Ja hoor zal je zien ga ik mijn vlucht missen. Gelukkig heb ik hem gehaald. Was om 12 uur in Boedapest (veel sneeuw). Daar even gecheckt of ik mijn koffers niet eerst moest halen en opnieuw inchecken, maar dat was gelukkig niet het geval. Met wat handen en voeten werk de juiste terminal gevonden en om half 1 ingecheckt voor naar Moldavie. In een busje naar het vliegtuig toegebracht en toen heb ik wel even moet slikken. Een super klein vliegtuigje, en hij zat nog niet eens vol, en heerlijk gammel. Tja... Maar ook dat ging helemaal goed en ben om kwart voor drie geland in Chisinau. Eenmaal op het vliegveld aangekomen even zoeken waar ik heen moest er stond een mega lange rij dus ben daar maar aangesloten in de hoop dat ik goed stond. Echt een vreemde eend in de bijt iedereen stond me aan te kijken. Allemaal vrij donkere mannen en vrouwen en dan sta ik daar tussen met mijn blonde haar en blauwe ogen. Na daar een uurtje gewacht te hebben op de paspoortcontrole snel mijn tassen gaan zoeken. Deze had ik al voorbij zien komen. Eenmaal bij mijn tassen aangekomen staat er een mannetje keurig op mijn tassen te passen erg vriendelijk. Bij de uitgang werd ik opgewacht door staff van het centrum meteen omhelsd en gezoend een heel warm welkom. Met tas en al richtinging Straseni gereden.

Meteen valt de grote armoede op. Onderweg zie je allemaal flatgebouwen, zonder ramen. Het ziet er grauw uit. Mensen zijn heel verschillend gekleed. De een met bontmantel, laklaarzen en gouden sieraden en de ander heeft nog net een jas aan. Straseni is een klein dorpje. De huizen zijn klein en staan nog recht op, maar daar is ook wel alles meegezegt. Ik heb verder nog weinig mensen uit het dorp gezien, omdat ik er pas net ben. Het dorp bevat wel alles wat je nodig hebt, zoals een supermarkt en bank.

Het centrum is erg mooi en best luxe. Groot stuk grond waarop het dagcentrum en het verpleegtehuis staat dit omheind met een hek. Ik mag gebruik maken van een appartement die ik deel samen met een meisje van mijn leeftijd uit de UK. Erg spontane leuke meid. Ze is niet zozeer betrokken bij het dagcentrum, maar meer bij het dorp, voorlichting geven over van alles (wat ik er van heb begrepen, had toch die cursus engels moeten afmaken). Ze is hier nu al ruim een jaar en blijft tot volgend jaar November. Het appartement heeft twee ruime slaapkamers, helemaal leuk ingericht, een grote leefkeuken en badkamer. En ik zit nu met een kop thee achter een laptop met internet. Mijn ' kamergenootje' heeft een laptop en kan via de internetverbinding op het centrum gebruik maken van internet. Ik mag zo vaak op de laptop als ik wil als zij hem niet nodg heeft echt super dus.

De mensen/ staff die ik tot nu toe gezien heb zijn allemaal erg vriendelijk en behulpzaam. De een spreekt wat beter engels als de ander, maar het is goed te doen. Mijn engels wordt trouwens wel behoorlijk op de proef gesteld met zo'n kamergenoot... Morgen is het dus zondag en even zien wie er hier dan allemaal is. Ik ga in ieder geval even in het verpleegtehuis en het dorp kijken. Terwijl ik dit zit te mailen hoor ik op de achtergrond allemaal honden blaffen en moet meteen aan Floortje denken

Undecided

Lieve teamgenootjes nog onwijs bedankt voor jullie reisdagboek hij is echt super leuk!! Ik ga er iedere dag iets inschrijven!! Heel gaaf ook wat jullier er in geschreven hebben allemaal!

De geluksolifantjes hebben ook een plekje gekregen en hebben het eerste geluk al gebracht: dat ik hier zonder al te veel moeite ben aangekomen!

Nou ik ga mijn spullen maar eens uitpakken en dan niet al te laat naar bed. Ben best wel moe van al het gereis, de indrukken, mensen leren kennen. Jullie horen wel weer van mij! Morgen nog even een dagje rustig rond kijken en maandag aan de slag! Ik heb er zin in!

Liefs Marloes

Reacties

Reacties

pa ma en jeroen

goed om te horen dat je goed bent aangekomen zaten er wel een beetje over in maar ja zo zie je maar waar olifantjes al niet goed voor zijn fijn dat je goed bent opgevangen en dat je eerste indruk positief is vanavond lekker slapen kan je morgen met een frisse blik alles goed in je opnemen weltrusten voor zo en tot schrijfs

frida

hey moldaaf ;)

ik wil je vanuit emmeloord een paar mooie weken wensen. met veel plezier en voldoening!! ik weet zeker dat je wat moois kunt betekenen voor de mensen daar.

groetjes
frida

Karin

Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen! Het grote avontuur is nu dus echt begonnen. Succes!

Groetjes!

Bettina

Hi Marloes,
Goed te lezen dat je veilig bent aangekomen. Zoals ik hier kan lezen zijn de eerste indrukken goed! Ik ben erg benieuwd als je maandag aan de slag gaat in het verpleegtehuis.

En super dat je blij bent met het reisboekje, het was ook leuk om te maken. Kon je wachten tot in het vliegtuig om het open te maken? ;-)

Succes!
Liefs, Bettina

Annelies

Hey Marloes,

Fijn om te lezen dat je goed bent aangekomen. Erg leuk om nu al je eerste indrukken te lezen, ben benieuwd naar de rest...

Fijne weken en tot horens

Liefs Annelies

Martine

Pfff, wat ben jij toch een bikkel man, helemaal alleen zo een onderneming!! Echt gaaf en knap man. De mensen zijn daar vast heel blij met je.

Veel plezier en hou ons op de hoogte!

Monique en Marcel

Hoi Marloes,
Heerlijk zeg dat alles goed verlopen is en dat je lekker gebruik kan maken van internet. Hoorde al dat het smsen prima gaat dus dat is ook een uitkomst. Heerlijk al die moderne apparatuur. Geniet lekker van je zondag en succes morgen op je 1e dag. Groetjes Monique en Marcel

Martina

Het gaat bij mij ook weer helemaal kriebelen als ik terug denk aan mijn tijd in Ghana. Het is zo prettig om je welkom te voelen in een land dat zo vreemd van je is. Succes morgen! Waar mag je aan gaan beginnen?

Marleen en Ferdinand

Hoi Marloes,

Gelukkig is alles tot nu toe goed verlopen. Ik blijf het onwijs stoer van je vinden dat je dit onderneemt! Heel veel succes en plezier en geniet van je zondag!

Monique

Hoi Marloes,
Leuke foto's. Groetjes Monique en Marcel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!